|
5. téma (zvlášť chlapci a dievčatá, obsah prispôsobiť): Menštruačný cyklus
|
Myšlienka:
Radosť z rozvoja ženskosti, krása materstva, nádhera rozmnožovania, hlboký zmysel panenstva.
Realizácia:
Fyziológia menštruačného cyklu – hormonálne, telesné a citové zmeny počas neho.
Ciele:
Uvedomiť si význam prípravy na budúcu reprodukčnú úlohu a dôležitosť odloženia intímneho života do manželstva.
- Postup pre vyučovanie dievčat:
- Premietnite obrázky alebo video (Vaše zvláštne príznaky), pričom podrobnejšie vysvetlite funkciu krčka maternice, aby ste ukázali miesta vzniku hlienu.
- Objasnite význam slov: hormón, androgén, estrogén, progesterón, ovulácia, testosterón, erekcia, ejakulácia, spermia.
- Spýtajte sa dievčat, či zistili z času na čas nejaký výtok z pošvy, iný ako krvácanie spojené s menštruáciou. Zatiaľ nevysvetľujte príčinu tohto výtoku, ale upozornite ich na jeho zmysel a potrebu ho sledovať.
Rozdajte tabuľky na pozorovanie vlhkosti. Vyplňte s nimi potrebné údaje a vysvetlite značenie na tabuli. Zdôraznite dôležitosť popisu vlhkosti, ale neudávajte im príklad prídavných mien ako lepkavý, klzký, zakalený, priezračný, a podobne. Upozornite dievčatá, že pozorovania zistené počas dňa si majú zaznačiť večer pred spaním.
- Vysvetlite im mužskú trvalú plodnosť a jej význam.
Formačný cieľ:
Viesť dievčatá k pochopeniu dôležitosti denného pozorovania v menštruačnom cykle.
- Postup pre vyučovanie chlapcov (túto hodinu by mala vyučovať žena):
- Premietnite im film o mužskom reprodukčnom systéme.
- Rovnako ako u dievčat.
- Vysvetlite im cyklickú ženskú plodnosť a jej význam.
- Rozdajte im záznam na značenie citov.
Formačný cieľ:
Naučiť sa porozumieť ženskej cyklickej plodnosti a mužskej trvalej plodnosti.
|
|
|